Dan zeggen we vaak dat we de balans moeten vinden, of dat ons emmertje vol zit, ons lontje kort is. Maar weinig mensen zeggen dat ze overprikkeld zijn. Het lijkt wel of de term overprikkeling een negatieve lading heeft. Alsof je gek bent of raar als je dat zegt. En natuurlijk is de hoeveelheid prikkels die je kunt verwerken verschillend per persoon. Dus het is voor de ene persoon harder werken dan voor de ander om in balans te blijven.

Waarom is de ene persoon sneller overprikkeld dan de andere?
In mijn jaren van onderzoek naar mezelf en de verschillen tussen de etiketjes die we plakken ben ik erachter gekomen dat ook ik wel degelijk overprikkeld kan raken. Maar nog mooier is dat ik ging ontdekken wat de verschillen waren tussen bijvoorbeeld HSP en autisme. Beide gevoelig voor prikkels, maar wel een ander werkend brein. Doordat ieder brein anders werkt, worden prikkels anders verwerkt en zul je zien dat iedereen dus ook anders reageert op prikkels.

Het autistische brein
De brainblocks methode legt het verschil goed uit. Het autistische brein heeft alle informatie in blokjes geordend in het hoofd. Ontbreekt er een blokje of komen er nieuwe blokjes bij, dan moet alles opnieuw geordend worden. Dat kost dus tijd. Daarnaast ontbreekt het filter om belangrijke informatie van onbelangrijke informatie te scheiden, waardoor alles binnenkomt en verwerkt moet worden. Je zult begrijpen dat het dus hard werken is om al die blokjes weer een plek te geven.

Het niet-autistische brein
Dan het niet-autistische brein, er zijn geen blokjes maar uit staafjes en bolletjes, zoals je DNA-structuur vaak getekend ziet. Komt er een nieuw bolletje binnen, dan verschuift een staafje met het grootste gemak, om het nieuwe bolletje op te bergen. Het verwerken van de prikkels gaat dus sneller. Daarnaast heeft een regulier brein een filter en laat alleen de informatie binnen die er toe doet. Waardoor er dus ook minder prikkels verwerkt hoeven te worden.

Het HSP Brein
Maar hoe ziet dan het HSP brein eruit. Men is er wetenschappelijk nog niet over uit of er nu wel een filter is of niet, of dat de filter een groter gat heeft dan het regulier brein. De wetenschap over het hoogsensitief brein is relatief jong (30 jaar ongeveer). Bij het HSP brein komen prikkels komen dus harder en dieper binnen dan in een regulier brein en worden op meerder plaatsen in het brein verwerkt in plaats van op 1 plek.

Wanneer heb je hulp nodig bij het verwerken van prikkels?
Men zegt iedereen met autisme hoogsensitief is, maar andersom geldt dat niet. Hoewel dat soms wel zo kan lijken. Dat laatste heb ik ervaren in ons eigen gezin. Je ziet dat je al snel verward raakt door al die labels en daarom laat ik ze liever allemaal links liggen. En zeg ik, merk je dat jij, je kind, je partner of misschien wel je medewerkers moeite hebben alle prikkels die binnenkomen te verwerken? Zie je vaak heftige emoties, waarbij deze emoties niet altijd afgestemd lijken te zijn op de situatie. Dan is het zinvol om hiermee aan de slag te gaan.

Mini-training overprikkeling
Voor iedereen die meer wil leren over het verwerken van prikkels en het omgaan met intense emoties heb ik de mini-training overprikkeling gemaakt. Ik geef de training meerdere keren per jaar en deelname is GRATIS. De eerstvolgende training staat gepland in de week van 5 oktober.

Klik hier om je in te schrijven voor de GRATIS training die start op 5 oktober 2020.

 

Laat een reactie achter