Jarenlang voelde ik mij overrompeld door het leven. Er gebeurde zoveel, dat ik mij emotioneel afsloot en zo ook steeds verder van mezelf weg raakte. Als je zorgzaam bent en graag anderen helpt, ontstaat het gevaar dat je steeds meer en meer vanuit de ander gaat denken en doen. Om een ander te kunnen helpen, moet je eerst goed voor jezelf zorgen. Zet jezelf op 1, altijd. Jij bent het belangrijkste, niet je werk, niet je kinderen, niet je partner, niet je ouders. Dat klinkt egoïstisch he? Mag je jezelf dan nooit even parkeren? Jawel, als het echt niet anders kan, omdat je familieleden bijvoorbeeld ziek zijn en zorg nodig heeft, dan kan je zelf even naar de tweede plaats gaan. Als je dan maar zorgt dat je daarna teruggaat naar 1 en zorgt dat je kunt herstellen.

Discipline
Jezelf op de eerste plaats zetten vergt discipline. Ongemerkt trek je de hele dag taken naar je toe, waarvan het de vraag is of jij ze moet doen. En ineens heb je tientallen ballen in de lucht en ligt jouw eigen bal als eerste op de grond. Besef je dat als jouw bal uitgeschakeld is, de andere ballen ook vallen. Daar heeft echt helemaal niemand iets aan. En zeker jijzelf niet. Ben kritisch op wat je wel en wat je niet doet.

Moet jij dit doen?
Maak vandaag maar eens een to-do-lijstje en vraag je bij iedere taak af “Moet ik dit nu doen”. Leg de nadruk iedere keer op een van de woorden.
MOET ik dit doen, is dit iets dat überhaupt moet of mag het?
Moet IK dit doen, is het mijn taak, of kan iemand anders het ook doen?
Moet ik DIT nu doen, is dit nu het belangrijkste om te doen vandaag?
Moet ik dit NU doen, hoe dringend is het, kan het wachten of moet het nu?
Moet ik dit nu DOEN, moet dit gedaan worden, of is niks doen een optie?

Ik leerde deze wijze woorden van mijn trainer en coach Floor van Lier. Een praktische tool, die in je hoofd gaat zitten. Ik ben Floor ontzettend dankbaar voor de trajecten die ik bij haar liep, had ik ze maar eerder gevolgd denk ik nu weleens. Maar achteraf zouden we zoveel dingen anders doen. Het heeft mij in ieder geval weer terug gebracht bij mijzelf. Zet ik nu mijzelf dan altijd op 1. Nee, ook ik stap nog geregeld in de valkuil van mezelf aan de kant schuiven. Het blijft een aandachtspunt, altijd, iedere dag weer.

Zelfzorg
Kijk ik dan nu nooit meer naar mijn omgeving om? Absoluut wel, maar ik ben er wel kritischer in geworden. Je kunt namelijk niet iedereen helpen. Als ik iets voor een ander wil doen, dan bekijk ik welke ruimte ik daarvoor heb of kan maken. En of ik voldoende hersteltijd kan inbouwen. Zo kan ik er naast mijn gezin ook zijn voor mijn zussen, mijn ouders en mijn lieve vriendinnen. Hoe ik dat doe? Ik ben van nature iemand die goed kan organiseren er voor mezelf een lege agenda op nahoudt. Met een gezin en beide werkzaam zijn als ondernemer is het immers al druk genoeg. Met de “lege agenda” is er altijd ruimte om spontaan iets voor een ander te kunnen doen en ruimte om ook zelf weer te herstellen.

JA zeggen tegen jezelf
Vind jij het lastig jezelf op 1 te zetten? Merk je aan het einde van de dag 1000 dingen hebt gedaan, maar dat wat voor jezelf wilde doen erbij in is geschoten? Zie je dat je steeds jezelf ondergeschikt maakt aan een ander? Lukt het je niet je grenzen aan te geven aan die ander? Lukt het niet om NEE te zeggen tegen de ander? En praat je goed waarom je voor die ander moet kiezen? Vlucht je steeds in excuses.

Zeg dan nu JA tegen jezelf en doe NU mee aan mijn maandtraject. De ontprikkelmaand, na deze maand weet je wat je grenzen zijn en hoe je meer rust kunt creëren. Je kunt overprikkeling en emoties herkennen en weet welke tools je in kunt zetten om uit de drama-emotie te komen. Je kunt nu jouw persoonlijke gebruiksaanwijzing opstellen, zodat jij jezelf nu echt op 1 gaat zetten. We gaan 26 oktober starten, doe je ook mee? Lees hier wat we gaan doen.

Laat een reactie achter