Het was maandagavond 19.15u toen in de sportkantine bij Atletiek in liep. Klaar om rustig te gaan lezen in mijn studieboek. En ik hoor op dat moment Premier Rutte zeggen dat de sportkantines moeten sluiten. Ik voelde mij direct boos. Emoties zijn ons feedbacksysteem. Ze zijn niet altijd leuk, maar hebben allemaal een functie. Zo zorgt boosheid voor ontlading. Dat kun je wegstoppen, maar dan gaat het onderhuids sluimeren. Dit blog gaat alleen over de emoties die de maatregelen oproepen en hoe je hiermee om kunt gaan. Het gaat niet over mijn persoonlijke mening over de zin of onzin van deze maatregelen.

Word de chaos de baas
Onrust hing er al langere tijd in de rust. Maar het aanscherpen van de maatregelen zorgt voor CHAOS. En dan niet alleen organisatorisch, doordat nu thuiswerken weer de norm wordt. Maar vooral ook in je hoofd waar allerlei gedachten door elkaar heen buitelen. Kortom het zorgt voor veel prikkels, aangestuurd door onze emoties. Dit heeft direct weerslag op ons functioneren. In je gezin, waar je je partner of kinderen misschien wel afsnauwt terwijl je vooral boos bent om de nieuwe maatregelen. Of op je werk, omdat je verdrietig bent, dat je weer thuis moet werken en je contact via videobellen helemaal niet plezierig vindt. Waar een ander blij is dat hij weer veilig thuis in zijn eigen bubbel kan zijn. De een worstelt met verdriet, de ander met angst.

Omgaan met emoties
Het is goed je te beseffen dat inwendige prikkels aangestuurd worden door onze emoties. Daardoor creëren we in tijden als deze onze eigen overprikkeling.  Ik neem je graag mee in hoe je die emotie kunt doorlopen. In mijn geval van de sportkantine gaat het om de sub emotie irritatie. Normaal besteed ik de 2,5 wachttijd van twee trainingen nuttig, door te werken. Nu moet ik die tijd gaan verspillen aan op en neer rijden van twee kinderen die achter elkaar trainen. Deze negatieve emotie kost veel energie. Op het moment dat je de emotie herkend en erkent, kun je een keuze maken om over te stappen naar een andere emotie. Bijvoorbeeld naar de sub emotie kracht. Kracht is zoeken naar oplossingen, wat kan er wel. Hoe kan ik de tijd nuttig besteden of maak ik een keuze niet meer naar deze dubbele training te gaan. Op deze manier maak je stappen om de chaos de baas te worden.

Hoe kun je medewerkers ondersteunen?
Zorg dat je weet hoe je medewerker erbij zit. Gaan ze weer volledig thuiswerken, plan dan zo snel mogelijk een overleg in om te kijken waar iedereen staat. Gisteren kwamen in mijn inbox meerdere berichten binnen. Ook van mensen die enorm balen dat ze weer overgeleverd zijn aan het videobellen en het door elkaar lopen van werk en privé. Probeer in de gesprekken met je medewerkers helder te krijgen waar ze zitten op de moodswing, welke emotie zit het meest dwars? Richt je op het herkennen en erkennen en ga niet te snel naar oplossingen. Want kijken naar wat er wel kan is de sleutel naar orde.

Gratis mini-training overprikkeling
Van 6 t/m 9 oktober organiseer ik de mini-training overprikkeling. Een beter moment om deze training te geven is het niet.  In deze training leer ik je meer over prikkels en emoties. Want het begint bij het herkennen en erkennen. Daarna kun je bewust kiezen. Kiezen om meer rust in te bouwen.

Realiseer je dat je zelf de grootste bron van je overprikkeling bent. Nu kun je de emotie wegwuiven, zoals we dat vaak gewend zijn. Maar emoties kun je het beste reguleren door ze er gewoon te laten zijn. Dat begint dus met onderzoeken, welke emotie speelt. Wil je daar meer over leren doe dan volgende week zeker mee met de mini-training. Heb je je nog niet aangemeld, klik dan hier om je te registreren.

Werk je zelf in een leidinggevende functie of werk je als HR-professional. Dan nodig ik je ook van harte uit om deel te nemen aan deze training. Is het niet voor jezelf, dan om je medewerkers beter te kunnen ondersteunen in deze heftige tijden.

Laat een reactie achter